Planera en hemsida
- De första stegen
Idag är det för många en självklarhet att varje företag ska ha en väl fungerande hemsida. Hemsidan är en mycket viktig del i företagets profilering och påverkar företagets image. Hemsidan kan antingen hjälpa eller stjälpa ditt företag. Därför är det viktigt att den planeras och byggs upp på rätt sätt.
Vid all typ av Internetsatsning och webbproduktion är planeringen ovärderlig. Både för dig som företagare och för webbutvecklaren. Här finns mycket tid och pengar att spara. Nedan finns några tänkvärda punkter att ta i beaktning.
Vilket målgrupp vänder sig hemsidan till?
Skriv ner några korta rader om hur din målgrupp och dina befintliga kunder ser ut . Skriv även ner vad målgruppen skulle vilja få ut av din hemsida. Brainstorma inom företaget och fråga runt. - En marknadsundersökning är aldrig fel.
Vilket syfte har hemsidan?
Syftet styr hela planeringsarbetet och utformningen av hemsidan, så ta tid att tänka. Var konkret. Vad ska hemsidan användas till? Hur kommer den att användas? Ska hemsidan informera, sälja, fixa bokningar, kommunicera, stärka varumärket eller bygga upp nytt varumärke? Fundera även ut vem som ska göra vad på hemsidan. Behövs en informatör, webbadministratör eller webbmaster? Syfte kan vara klurigt att skriva så här nedan kommer några exempel:
EXEMPEL 1 - Restaurang EcoPlate
Externt:
- Syftet med restaurangens hemsida är att stärka varumärket
- Öka kundkretsen.
- Informera och engagera kunder om hur viktigt det är hälsosam mat.
- Enkel feedback från kunder.
- Visa menyer som är lätt att läsa
- Ladda ner menyer
- Bokning av bord.
- Visa restaurangerna i flera städer.
Internt:
- Skapa en tätare kontakt mellan medarbetarna.
- Informationsutbyte som att byta recept mellan kockarna på de olika restaurangerna.
- Skapa enhetliga menyer.
- Hemsidan uppdateras via extern konsult
EXEMPEL 2 - Smycket företaget Blinga
Externt:
- Syftet med Blingas hemsida är att börja bygga upp ett helt nytt varumärke.
- Skapa en stabil kundkrets.
- Sälja smycken direkt på hemsidan.
- Föra en naturlig dialog med befintliga kunder och potentiella kunder för se vad de vill ha för typ av smycken.
- Öka försäljningen i butiken.
Internt:
- Underlätta dokumenthantering.
- Lätt att uppdatera och lägga till nya varor.
Exempel 3 - Inredningsfirman Schablon
Externt:
- Syftet med Scablons hemsida är att bygga upp varumärket
- Skaffa fler kunder
- Informera om nya inredningstrender
- Informera om våra tjänster
- Föra en dialog via en Facebooksida och ev. Twitter
- Visa upp vad vi har gjort (ev. portfolio)
- Boka tid via hemsidan.
Internt/kund:
- Kundsida med ett projektsystem där kunder kan se vad som kommer att göras och vad som behöver göras, antalet timmar vi har jobbat, visa förslag.
- Enkel hemsida att uppdatera, lätt att lägga upp bilder.
Vad är målet med hemsidan?
Skriv övergripande mål med Internetsatsningen. Tänk vad du vill att företaget och Internetanvändarna ska få ut av hemsidan? Att skriva målformuleringar är inte så lätt så tänk på:
- Specifika mål - Målen ska vara konkreta och tydliga
- Väsentliga mål - Målen ska vara väsentliga för din verksamhet
- Mätbara mål - Uttryck dig så att målen går att mäta
- Realistiska mål - Målen ska kunna nås
- Tidsbundna mål - Man ska skriva ner när målen ska nås
- Acceptera målen - Innan arbetet börjar ska målen vara överenskomna och accepterade av alla inblandade
Budget
Att tänka budget så tidigt som möjligt är viktigt både för dig och för webbyrån som ska göra hemsidan. I samband med utveckling av en hemsida finns det alltid olika kostnader att ta hänsyn till i budgeten - både på kort och lång sikt. Ju mer du KAN göra själv desto bättre. Försök att få ett "paktetpris" på hemsidan och en bra supportavtal.
Ha nedanstående poster i åtankte när du planerar din webbudget. Budgetunderlaget är bra fingervisning för byrån om hur mycket tid som de ska lägga ner. En bra hemsida är levende och byggs upp och ut efter behov. Därför är det viktigt med kontinuerlig kommunikation mellan byrån och dig som kund. Var inte rädd att ställa frågor.
Hemsidans kostnadsbild...
- Webbutveckling - Nya funktioner?
- Copywriting/textbehandling - Nya texter?
- Bilder och fotografier - Nya bilder?
- Webbdesign - Avancerad design och typografi?
- Illustrationer och grafik - Nya illustrationer och ikoner? Flash banners?
- Webbadministration - Extern webbadministratör?
- Serverarministration - Extern Webbmaster?
- Support - Hur mycket klarar du själv när något går fel?
- Kompetens - Behöver någon vidareutbildas?
Fasta årliga kostnader
- Domännamn - www.dittföretagsnamn.se
Det finns bland annat; .se, .com, .nu, eu, .info, .tv m.fl. Man kan ha flera domännamn till sin hemsida. Kostar normal mellan 150 - 250 sek/år, men vissa domännamn är lite dyrare. Det här ska webbyrån ordna åt dig. - Webbhotell
Den fysiska platsen där din hemsida och e-post kommer att finnas. Valet av webbhotell kan vara svårt. Tänk: utrymme, överföringskapacitet, support, backup och säkerhet. Det finns en uppsjö av webbhotell att välja mellan. Allt från 20 sek/ till flera tusen sek/månad. En rimlig kostnad för ett snabbt och säkert webbhotell ligger mellan 1500 till 3000 sek per år. Man får vad man betalar för.
Övriga kostnader
- Supportkostnader för webbhotell kan variera kraftigt även om webbhotellet har en billig månadskostnad. Mellan 800 till 1200 sek/timme plus moms är vanligt. Ibland har webbyrån egen serverkompetens och sköter webbhotellet i egen regi, som vi gör, så hör med dem först.
- Andra kostnader som licenser etc.
- Utveckling av en funktionell grafisk profil?
Dina konkurrenter
Skriv ned en lista på dina konkurrenter och deras hemsidor. Finns det konkurrentanalys från marknadsplanen är det en stor fördel.
Struktur och innehåll
Innan du kastar dig på telefonen och ringer oss om en hemsida finns det ytterligare saker du kan göra för att effektivisera arbetet med hemsidan och på så sätt göra den billigare. Det gäller strukturen och framför allt innehållet på hemsidan. Detta är ett tidskrävande arbete och kan kosta en hel del om man inte är förberedd. Ju mer du skriver ner och strukturerar själv desto bättre. Kom ihåg att tänka på din målgrupp och inte organisatoriskt! Det här är en bra början:
Om ditt företag - Skriv ner information om ditt företag, din affärsidé, mål, kärnvärden. Det bästa är om du kan lämna över summeringen av din affärsplan. Det räcker långt.
Dina tjänster/produkter - Skriv ner dina tjänster/produkter. Erbjuder företaget många tjänster eller produkter kan du dela in dessa i logiska kategorier. Vad du har att erbjuda kunden.
Kontakt - Skriv ner kontaktuppgifter till relevanta personer inom företaget.
Bilder - Finns det befintliga bilder eller fotografier på personer, produkter, tjänster, företagsbyggnaden? Spara dem i en särskild mapp. Skriv gärna ned en kort beskrivning till varje bild som du kan bifoga till byrån.
Grafisk profil - Oavsett om du medveten om det eller inte så har ditt företag en grafisk profil - om det inte är ett helt nytt företag då förstås. Din grafiska profil och logotyp syns på dina fakturor, visitkort, företagsinformation, presentationer etc. Det kan till och med bara vara ett företagsnamn i svart text i typsnittet Arial. Lägg in ditt grafiska material i en mapp eller i ett Word-dokument så du lätt kan visa vad du har. Din grafiska profil är mycket viktigt för hemsidans utformning och hur företaget ska presenteras på Internet. Se därför till att den är ordentligt gjord från början.
Klart! Ja, mer än så här behövs inte. Åtminstone till att börja med...
Ny hemsida imorgon?
Nu har du gjort ditt. Du skickar in ditt material till en webbyrå - eller ännu bättre en kommunikationsbyrå. Och du kan lugnt luta dig tillbaka medan byrån fixar en hemsida åt dig på ett par dagar. Nej, självklart inte! Det är nu det riktiga arbetet börjar. Dialogen mellan dig och byrån som ska utveckla hemsidan.